Уміти надавати першу домедичну та психологічну допомогу людині, яка потрапила у надзвичайну ситуацію, у нинішніх реаліях украй важливо та необхідно, особливо, коли ти – соціальний працівник, педагог або волонтер. Тож, аби представники громади оволоділи необхідними навичками, нещодавно для них провели триденний інтенсив. Навчання пройшло на базі Жовтоводського фахового педколеджу.
Шосте липня, 9-та ранку, у холі Жовтоводського фахового педколеджу вже людно. Знайти свою групу та аудиторію поспішають соціальні працівники, фахівці із соціальної роботи, прийомні батьки, патронатні вихователі, психологи, волонтери та освітяни. Загалом, близько 30 осіб.
Як розповіла фахівчиня Центру психічного здоров’я і психосоціального супроводу Національного університету «Києво-Могилянська академія», тренерка із першої домедичної допомоги Тетяна Руденко, упродовж трьох днів на представників Жовтоводської громади чекають лекції та практичні завдання зі стрес-менеджменту, першої домедичної та психологічної допомоги. Аби не затягувати час, слухачів поділили на дві групи, заняття проходитимуть паралельно.
«Я як тренерка з першої домедичної допомоги розповідатиму та наочно показуватиму, як допомогти людині, яка знепритомніла та не дихає або в якої стався інсульт, інфаркт чи напад астми; як зупинити кровотечу; що робити при потраплянні сторонніх предметів у дихальні шляхи; як діяти при ДТП», – пояснює Т.Руденко.
Однак, за словами пані Тетяни, перш ніж надавати допомогу необхідно подбати про власну безпеку та бути внутрішньо готовим.
Тож поки одна група тренується на манекені робити штучне дихання, відтягувати від місця аварії постраждалого, інші опановують навички надання першої психологічної допомоги.
За словами психотерапевтинь, кризових психологинь, фахівчинь Центру психічного здоров’я і психосоціального супроводу Національного університету «Києво-Могилянська академія» Вікторії Соловйової та Лесі Чепенко, аби надати першу психологічну допомогу, не потрібно мати спеціальну освіту, головне – бути толерантною, емпатійною та співчутливою людиною, вміти слухати та знати певні ази.
Насамперед, психологині радять у жодному разі не допомагати іншим, коли ви самі не в ресурсі, відчуваєте тривогу чи не почуваєтесь у безпеці.
Якщо все гаразд, то найперше, що потрібно зробити, - це акуратно, ненав’язливо встановити контакт із людиною, яка опинилася в кризовій ситуації. Представтеся та поясніть свою роль, запитайте дозволу на розмову. Скажіть, що хочете зрозуміти, чи можете надати допомогу. Запитайте, як у нього справи, чим ви можете допомогти та чого він хоче саме зараз. Особливу увагу пані Вікторія та Леся радять звернути на дітей, які перебувають без дорослих, вагітних жінок, літніх людей, осіб з інвалідністю та поранених.
Далі – створіть для потерпілого безпеку та комфорт. Не розпитуйте, а слухайте, не говоріть, що все буде добре, за потреби, принесіть ковдру, воду, разом пройдіться до місця постачання їжі, а не просто дайте йому її.
«Не робіть усе замість людини, залучайте її до діяльності, співпраці з іншими, перенаправляйте до спеціалістів. Так у потерпілого «включиться» раціональний мозок, він переміститься у стан «тут і зараз», усвідомить, що потрібно і можна робити», - говорить В.Соловйова.
І наостанок пані Вікторія наголосила, що прояв емоцій – це нормально, а от ситуація, в якій ми всі перебуваємо – ні. Також вона порадила відпускати все, що втрачено, дякувати за те, що маєте, цінувати себе, діяти та обов’язково мріяти і вірити!
По закінченню навчання кожен учасник отримав сертифікат.
Захід відбувся 4-6 липня у рамках проєкту «Психічне здоров’я та психосоціальна підтримка постраждалих від конфлікту в Україні в Донецькій та Луганській областях» за підтримки ГО «Слова допомагають», Центру психічного здоров’я і психосоціального супроводу Національного університету «Києво-Могилянська академія» та БО «Мальтійська служба допомоги України».